donderdag 9 oktober 2008

Geen blauwe zone voor de Rivierenwijk




Het burgerinitiatief “een blauwe zone voor de Rivierenwijk” heeft het niet gehaald in de raad. Ook een motie van SP voor een pilot van een half jaar kon niet op een meerderheid rekenen. Geheel volgens verwachting, de paaltjes stonden er vorige week al.

De initiatiefnemers zijn teleurgesteld en vragen zich af waarom er zoiets in leven is geroepen als een burgerinitiatief als de coalitiepartijen zich zo vast willen houden aan het beleid. Een blauwe zone zou volgens hen prima passen binnen dat beleid.
Maar met name de PVDA en Groenlinks zijn nu eenmaal ontzettend bang voor precedentwerking. “Dit gevaar" zou er volgens de iniatiefnemers niet zijn, in de voorgestelde proef van een half jaar.
De Weger, die overigens niet aanwezig was wegens ziekte, heeft zijn huiswerk niet goed gedaan en is niet met juiste cijfers gekomen over de kosten en uitgaven in het betaald parkeren gebied van de rivierenwijk. Men hoeft niet zo bang te zijn voor een financiële strop.
De VVD en CDA willen best nog eens naar het parkeerbeleid kijken of er ruimte is voor maatwerk, maar stemden toch ook tegen het initiatief. Alleen SP, D’66, Leefbaar Utrecht en Groep Mossel waren er voor om het plan een kans te geven.

Vandaag werd het gemeentelijke parkeerterrein tot blauwe zone verklaard en Michel Eggermont van de SP en Arjan Kleuver van D’66 hielpen graag een handje mee (zie foto's).
De initiatiefnemers hadden blauwe stoepkrijtjes uitgedeeld aan de raadsleden.
Aangezien het draagvlak in de rivierenwijk uitzonderlijk groot was, hopen de initiatiefnemers dat de burgers goed hebben gekeken naar deze poppenkast en dit mee willen nemen in hun keuze bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen.

1 opmerking:

Riëtte zei

Ik vind het zooooo jammer! Ik zal deze overweging zeker meenemen als ik ga stemmen!

Annemarieke, bedankt voor je uitnodiging voor de 'ontviering', helaas kon ik er niet bij zijn door verplichtingen elders.

Omdat ik zwaar teleurgesteld ben in de B&W en de raad, heb ik een idee. We kunnen er niets meer aan doen, het zal zeer waarschijnlijk niet meer teruggedraaid worden, maar mijn idee is de volgende. als we elke week een (standaard) brief sturen met als onderwerp betaald parkeren, en daarin de redenen waarom wij tegen zijn, dan moet deze brief ELKE WEEK behandeld worden. Hij moet dus elke week geopend en gelezen worden, doorgestuurd worden, en behandeld worden bij de vergaderingen. hier zal de gemeente wel zoooo ongehoord van gaan balen, misschien nog wel meer dan wij nu balen dat we 'verloren' hebben. het gaat ze tijd kosten, die eigenlijk zinloos is. ik wil eigenlijk met deze actie laten zien dat we in opstand komen tegen wat de raad heeft gedaan, en laten zien dat we dit niet zomaar pikken.

wat denken jullie? een jaar lang, elke zaterdag een brief op de bus die dan op dinsdag behandeld wordt? ik ben voor, hoor graag of jullie je aansluiten! we kunnen eventueel gezamenlijk een brief opstellen dan wil ik wel zorgen dat hij gepost wordt.

groeten,

Riëtte (nr. 7b)